Terminal w Świnoujściu wstrzymany. Ekologia czy geopolityka?

Terminal w Świnoujściu wstrzymany. Ekologia czy geopolityka?
W poniedziałek, 21 lipca 2025 roku, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał postanowienie, które wstrzymało wykonanie decyzji środowiskowej dla kluczowego projektu – głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. To efekt skargi złożonej na początku br. przez obywatelską inicjatywę niemiecką „Lebensraum Vorpommern”. Pochodząca z wyspy Uznam grupa, wspierana przez gminę Heringsdorf, nie tylko zarzucała niedostateczne zbadanie skażenia amunicją morską, ale także pominięcie wpływów transgranicznych.
Decyzja WSA nie jest prawomocna, ale już stanowi „ważny sygnał” — jak oceniła eurodeputowana Zielonych Hannah Neumann. Z kolei strona polska, w tym Arkadiusz Marchewka (wiceminister infrastruktury), uznała ruch sądu za „zbrodnię na gospodarce” i zapowiedziała zmasowaną interwencję.
Na czym polegają zarzuty?
-
Niewybuchy na dnie morskim
– „Nie zbadano odpowiednio skażenia amunicją dna morskiego” – czytamy w komunikatach niemieckiej strony. Podobny motyw przewija się w niemieckich mediach i wypowiedziach mieszkańców Uznamu. -
Transgraniczny wpływ na środowisko
– Lebensraum Vorpommern zarzuca polskim władzom, że EIA (Environmental Impact Assessment) nie uwzględniała w pełni oddziaływania na ochronę przyrody po stronie niemieckiej. -
Zabytki i Natura 2000
– Terminal jest planowany w obrębie obszarów Natura 2000, a tamtejsze walory przyrodnicze – od ptaków wodnych po ryby i ssaki morskie – zostały potraktowane „zbyt powierzchownie”. -
Potencjalna infrastruktura strategiczna
– Inicjatywa zwraca uwagę na możliwość wykorzystania terminalu do przewozu sprzętu wojskowego, co – jej zdaniem – nie zostało wyeksponowane w dokumentach.
Lebensraum Vorpommern (inicjatywa obywatelska)
„Polski rząd niszczy chroniony bałtycki wybrzeż Wolina – z dramatycznymi konsekwencjami dla Zatoki Pomorskiej i ludzi”.
„…will lead to an environmental catastrophe”.
Hannah Neumann (eurodeputowana Zielonych)
– „To ważny sygnał dla ochrony naszego Morza Bałtyckiego”.
Jarosław Siergiej (prezes Zarządu Morskiego Portu Szczecin–Świnoujście)
– „Dokumentacja została rzetelnie przygotowana i zweryfikowana… jesteśmy spokojni o przyszłość GTK”.
Arkadiusz Marchewka (wiceminister infrastruktury, PiS)
– „Jest ostateczna decyzja środowiskowa… kolejny ważny krok” (luty 2025).
– Po decyzji sądu: „Nie zamierzamy ustąpić ani na krok”.
Kacper Płażyński (poseł PiS, przewodniczący sejmowej komisji)
– „…zbrodnia na naszej gospodarce… nie mogli się cieszyć tacy samorządowcy jak prezydent Świnoujścia z PO i Lewicy”.
Opinie niemieckich polityków i biznesu
– Karsten Lentz (Euroports Rostock): budowa w Świnoujściu zagraża pozycji Rostocku ze względu na tańszy transport drogowy w Polsce.
Z pozoru spór przybiera formę: „ochrona środowiska vs. walka o pozycję portową”. Ale przy bliższym spojrzeniu widać, że polityka, gospodarka i retoryka miesza się tu w jedną tkaninę.
-
Ekologia jako pretekst?
Polscy politycy sugerują, że inicjatywa „Lebensraum” to broniący interesów niemieckich portów atak maskowany ekologią. -
Interesy gospodarcze kontra międzyświatopogląd lokalny
Rozbudowa terminala oznacza przesunięcie ciężaru dla portów w Rostocku i Lubminie – silna motywacja, której siła często dorównuje ochronie przyrody. -
Natura 2000 w polsko‑europejskim konflikcie
Kwestie ochrony przyrody stają się elementem szerszej batalii między państwami członkowskimi – z nową dynamiką od czasów BREXIT-u.
Pytanie co dalej?
-
Wstrzymanie budowy potrwa do wydania wyroku przez WSA (zapowiedziano go około 4 sierpnia 2025 r.).
-
Skarga GDOŚ i ZMPSiŚ – zapowiedziano odwołanie, które może wstrzymać decyzję sądu.
-
Presja polityczna – PiS stawia na deklarację strategiczności inwestycji, rząd mobilizuje aparaty, a opozycja lokalna wskazuje na niedostatki konsultacyjne.
Mechanizmy systemowe i szerszy kontekst
-
Polityka infrastrukturalna i suwerenność
Terminal ma stanowić element polskiej strategii gospodarczej i militarnej – jednak strategiczny ton PiS bywa odczytywany jako instrumentalizacja ekostandaryzacji. -
Mechanizm transgraniczny w UE
Spory o EIA angażują Trybunał UE, Komisję Europejską, a także utaletują zdolność państw członkowskich do samodzielnych decyzji inwestycyjnych. -
Demokracja regionalna vs. centralizm
Skarga – niemiecka i wsparcie lokalnych placówek – stawiają pytanie, jak traktować głos mieszkańców sąsiadujących regionów: czy jest on ignorowany przez państwo-centralistyczne inwestycje?
Terminal kontenerowy w Świnoujściu to refleksja nad granicą między „rozwojem” a zrównoważonymi standardami ochrony środowiska. To także przykład, jak UE – w aspekcie polityki ekologicznej i gospodarczej – staje się areną napięć narodowych i lokalnych.
Decyzja WSA to nie tylko zwrot proceduralny, ale sygnał ostrzegawczy: inwestycje wpisane w ambicje narodowe muszą uwzględniać głosy regionów, sąsiadów, niezależnych ekspertów. W przeciwnym razie nawet dopięta decyzja środowiskowa, potężne finansowanie, czy strategiczne intencje mogą zawisnąć na włosku.
I tutaj trzeba zadać sobie pytania:
-
Czy ekologia pozostaje narzędziem, czy samodzielnym przekonaniem?
-
Jaki jest koszt zrównoważonych inwestycji, jeśli fundamentem jest polaryzacja społeczno‑polityczna?
-
I wreszcie: czy Bałtyk – wspólna przestrzeń – może ukarać tych, którzy nie dogadają się ponad granicami?
- Wiadomości krajowe
- Polityka
- Społeczeństwo
- Sport
- Styl życia
- Gospodarka / Biznes
- Wiadomości lokalne
- Wiadomości zagraniczne
- Kultura i Rozrywka
- Technologia
- Nauka i Zdrowie
- Motoryzacja
- Opinie i Felietony
- Wydarzenia
- Prawo i wymiar sprawiedliwości
- Świat
- Wojsko i obronność
- Kulinaria
- Porady
